Arno Lucas | Blog over Narrowcasting

Blog over narrowcasting

Waar­om deze blog?

Tijdens mijn eer­ste stage van Sint­Lucas kwam ik te­recht bij Q­bix (te­gen­woor­dig Zeta Dis­play). Zij ont­wik­kel­den nar­row­cas­ting scherm­en en con­tent voor an­dere be­drij­ven. Denk hier­bij aan de Plus-su­per­markt­en, Shoe­by Fash­ion, KPN en Am­ster­dam RAI. De scherm­en zijn hier­bij be­doeld om bij­voor­beeld het aan­koop­ge­drag van de klant, bij een win­kel, te be­ïn­vloed­en. Of in het ge­val van Am­ster­dam RAI het pu­bliek de weg te be­wij­zer­en.
Mid­dels de­ze blog wil ik mijn ken­nis graag de­len met an­der­en. En hier­bij wil ik la­ten zien wat ik zo­al kan op dit ge­bied.

Wat houdt nar­row­cast­ing in?

Nar­row­cast­ing is een term dat vaak ge­bruikt wordt in de me­dia­we­reld. Bij nar­row­cas­ting zendt je een spe­ci­fieke bood­schap uit naar een spe­ci­fieke doel­groep om je doel te be­reik­en bij dat ge­se­lec­teer­de doel­groep.
Zo zijn RTL 7 en RTL Z voor­beeld­en van nar­row­cas­ting zen­ders. RTL 7 is, zo­als er ge­zegd wordt in hun eigen re­clames, 'meer voor man­nen'. Denk hier­bij aan pro­gram­ma's zo­als 'Voet­bal In­side', 'Vis TV' en 'The A-Team'. Bij RTL Z zie je dui­de­lijk dat zij zich richt­en op de za­ken­we­reld. Denk hier­bij aan pro­gram­ma's als 'RTL Z Voorbeurs' en 'We­ke­lijks Ge­sprek Met De Mi­ni­ster Van Fi­nan­ciën'.
Broadcasting is het te­gen­over­ge­stel­de van nar­row­cas­ting. Hier­bij zendt je een bood­schap uit voor een zo breed mo­ge­lijk pu­bliek of doel­groep om je doel te be­reik­en.
Hoewel som­mige zen­ders, zo­als SBS6, zich pro­fi­le­ren als zen­der voor jong­vol­was­sen man­nen zie je dat zij zich meer richt­en op een bre­der pu­bliek. Pro­gram­ma's op de­ze zen­der zijn niet be­paald toe te ken­nen tot een vast ge­ka­derd doel­groep, zo­als al­leen maar man­nen. Een bre­dere doel­groep wordt aan­ge­spro­ken om de pro­gram­ma's te kijk­en.

Voor­beeld­en

In de af­ge­lo­pen ja­ren heb ik voor mijn werk al ver­schil­len­de con­tent ge­maakt. De­ze con­tent is te­recht ge­ko­men op de nar­row­cas­ting­scherm­en van mijn werk. Hier­on­der laat ik een aan­tal voor­beeld­en zien.

Weener XL, af­de­ling Post & Lo­gis­tiek

Voor de af­de­ling Post en Lo­gis­tiek bij Wee­ner XL. heb ik on­der­staan­de vi­deo's ge­maakt. De­ze wor­den ge­toond op de nar­row­cas­ting­scherm om col­le­ga's te in­for­me­ren over de werk­zaam­he­den.

Dubbel­klik op de video om de­ze full­screen te zien.

Vin­ding­rijk Kring­loop

Sinds eind 2023 hang­en er ver­schil­len­de nar­row­cas­ting­scherm­en in de win­kel van Vin­ding­rijk Kring­loop. Toe­val­lig­er­wijs komt mijn eer­ste stage, bij Q­bix (te­gen­woor­dig Zeta Dis­play), weer mooi terug in mijn werk­zaam­he­den voor Vin­ding­rijk Kring­loop. He­le­maal bij­zon­der is dat Zeta Dis­play de le­ver­an­cier is van het nar­row­cas­ting­sys­teem bij Vin­ding­rijk Kring­loop.

Dubbelklik op de video om de­ze full­screen te zien.

Waar kom je te­gen­woor­dig nar­row­cas­ting te­gen en waar­voor kan je het ge­bruik­en?

De huidige maat­schap­pij kan haast niet meer zon­der nar­row­cas­ting. Naast de fol­der, flyers en ad­ver­ten­ties in krant­en zie je dat er steeds meer scherm­en in de win­kels hang­en. Hier­mee be­oogt de win­kel­ier dat het laat­ste bes­lis­mo­ment (in de win­kel) be­ïn­vloed wordt. Bij be­drij­ven zie je de nar­row­cas­ting scherm­en ook steeds va­ker te­rug. Zo kun­nen werk­ge­vers hun per­so­neel be­ter in­for­me­ren over de laat­ste ont­wik­kel­ing­en in het be­drijf. Als werk­ge­ver hoef je niet per se een nieuws­brief te ver­zend­en naar je per­so­neel. Want, je weet na­me­lijk niet al­tijd of dat het per­so­neel de nieuws­brie­ven leest. Als je een nar­row­cas­ting scherm in je zaak hebt hang­en, kan je di­rect zien of het per­so­neel ook daad­wer­ke­lijk kijkt.

 

Evenementen

Reizen

Steden fotografie

Natuur

Nieuws

Fotografie tips

Overig