Wandelen in Land van Rode (2023)

Categorie: reizen

Index

Dit is een vrij lange blog. Daarom heb ik hieronder een submenu gemaakt, zodat je gemakkelijker door de blog kan bladeren:
Waarom deze blog?;
Verblijf;
Wandelingen;

360° panorama foto's;
Mijn ervaringen;

Waarom deze blog?

Eerder maakte ik al eens een singlereis / wandelvakantie in Noord-Tsjechië en in de Elzas. In 2023 koos ik voor de singlereis 'Wandelen Abdij Rolduc en het Land van Rode', aangeboden door Aktiva Tours. Het was een mooie gelegenheid om in de herfstvakantie lekker 4 dagen weg te zijn. Toen ik deze reis eenmaal op de website zag staan, kon ik het niet meer loslaten. Het leek mij namelijk ook erg mooi om in een abdij te overnachten.

Verblijf

Tijdens deze singlereis verbleven we in Abdij / Hotel Rolduc in Kerkrade. Het verblijf lag direct tegen de grens met Duitsland. Na een zeer korte wandeling (van ongeveer een kilometer) vanuit het hotel kwamen we in het Duitse Herzogenrath.
Volgens Wikipedia is in de geschiedenis van de abdij zijn vijf verschillende perioden aan te wijzen:

• 1e Rolduc (1104-1796): Abdij;
  • 2e Rolduc (1831-1840): kleinseminarie bisdom Luik;
  • 3e Rolduc (1843-1946): befaamd internaat voor Nederland en daarbuiten;
  • 4e Rolduc (1946-1971): kleinseminarie bisdom Roermond;
  • 5e Rolduc (1970-heden): grootseminarie van het bisdom Roermond (sinds 1974) en conferentieoord Rolduc.

Verder is het leuk om te vertellen dat in één van de kelders scènes van Flikken Maastricht worden opgenomen. We hebben met een paar reisgenoten in deze ruimte mogen kijken. De ruimte is behoorlijk donker en voor mijn idee was de ruimte kleiner dan dat we op tv zouden zien.
Ik verbleef tijdens onze vakantie in kamer 5202. Dat houdt in: gebouw 5, 2e verdieping, kamer 2. Voor deze reis was het mogelijk om te kiezen uit 2 soorten kamers, namelijk met of zonder eigen sanitair. Toen ik de reis ging boeken was het alleen nog maar mogelijk om een kamer met eigen sanitair te boeken (met extra kosten á € 105,-). Persoonlijk vond ik het toch wel fijner en wat hygiënischer. En het voordeel was dat ik een tv op m'n kamer had, zodat ik op mijn zelf ingeplande rustdag nog tv heb kunnen kijken.

Onder aan deze pagina vind je meer 360° panorama foto's van het verblijf in Abdij Rolduc.

Een herkenningspunt van de Hertoglimburgpad bij Abdij Rolduc, © Arno Lucas
De rococo bibliotheek van Abdij Rolduc, © Arno Lucas
De ruimte waar scènes van Flikken Maastricht wordt opgenomen, © Arno Lucas

Wandelingen

Voorafgaand aan onze vakantie kregen we een reisbescheiden met de 4 wandelingen die we zouden gaan maken. De wandelingen waren op basis van knooppunten. In de reisbescheiden stonden de knooppunten als tekst uitgelegd. Daarnaast kregen we ook de plattegronden mee, waarop de knooppunten te zien waren.
Tijdens dag 1 kreeg ik van één van de reisgenoten te horen dat zij een erg handige app gebruikt, namelijk Topo GPS. Hiermee kan je erg gemakkelijk knooppuntenroutes volgen. Daarom heb ik deze app maar ook gelijk geïnstalleerd voor in de toekomst.

Een bewegwijzering tijdens één van de routes, © Arno Lucas
Onderweg kwamen we deze paaltjes tegen, © Arno Lucas
Tijdens de wandelingen kwamen we regelmatig dit soort borden tegen, © Arno Lucas

Wandeldag 1

Vanochtend werd ik om 11 uur thuis opgehaald door twee medereizigers. We reden met de auto van een medereiziger naar ons verblijf bij Abdij Rolduc en kwamen daar aan rond 12.40 uur. Onderweg had ik nog een kleine plaspauze genomen.
Eerst liepen we naar de receptie om ons in te checken. Een aantal medereizigers waren al aanwezig. Na het inchecken hebben we onze spullen in onze kamers gelegd. Een keurige kamer met 2 bedden, een tafel en stoel met daarnaast een tafeltje om de tas op te leggen en er was een schone badkamer aanwezig. Leuke details in de kamer waren de houten balken die aanwezig waren. Vanuit mijn kamer had ik een uitzicht over de parkeerplaats voor omwonenden. Op de dezelfde verdieping als waar ik sliep was er ook een escape room. Gelukkig had ik hier geen overlast van tijdens het verblijf.
In totaal waren we met 15 deelnemers / medereizigers en 1 reisleider. Rond 13.30 uur zijn we begonnen met de eerste knooppunten wandelroute (van ongeveer 11km). Het was eerst even zoeken hoe het werkte, maar al gauw kwamen we er uit. Al vrij snel bleek dat er twee groepen ontstonden, waarbij bleek dat ik bij de snellere groep zat. Tijdens de route kregen we wat regendruppels en hebben we een regenjas moeten dragen.
Rond 16.30 uur kwamen we weer terug in het hotel. Eerst heb ik even gedoucht en vervolgens ben ik naar Brasserie De Kanunnik gegaan. Hier heb ik 1 abdijbier (Abdij Rolduc Tripel), dat hier gebrouwen wordt, gedronken. Hierna heb ik nog wat foto’s gemaakt, onder andere in de gangen. Het verblijf is echt mooi om te zien.
Na wat foto’s gemaakt te hebben ben ik naar het restaurant gegaan waar we gezamenlijk zijn gaan eten. Er werd elke dag een 3-gangenmenu geserveerd, waarbij iedereen hetzelfde voorafje kreeg. Namelijk een lekkere soep. Vandaag kregen we een bloemkoolsoep. Eerder op de dag moesten we onze hoofdgerecht en dessert doorgeven. Ik had voor vandaag een Hollandse biefstuk, pepersaus en tuinbonen als hoofdgerecht. Als dessert had ik gekozen voor de 'Vrouw' / vanille / chocolade. Tijdens het eten had ik er een Abdij Rolduc Blond gedronken. Het smaakte me allemaal erg goed.
Na het avondeten kregen we een rondleiding door het verblijf. Eigenlijk zouden we hiermee om 19 uur starten. Alleen het uitserveren van het eten duurde wat langer. Dus we startten om 19.30 uur. Eerst kregen we veel uitleg over het verblijf en kregen we een korte video te zien. Vervolgens gingen we naar de abdijkerk met de crypte en grafmonumenten. Dit zag er bijzonder uit! Vervolgens zijn we naar de rococo bibliotheek gegaan. Een erg mooie ruimte dat ik graag wilde zien. Hier stonden honderden boeken in kasten (die in de wanden zaten). Ik heb hier nog mooie foto’s van kunnen en mogen maken. En we zijn nog in een andere ruimte geweest. De rondleiding duurde tot ongeveer 22 uur.
Omdat we tijdens de rondleiding best veel informatie hebben gehad, ben ik maar na de rondleiding naar mijn kamer gegaan.

Onderstaande plattegrond is aangemaakt aan de hand van de knooppuntenroute zoals Aktiva Tours deze heeft aangemaakt en zoals wij het gelopen hebben.
Wil jij deze route ook wandelen? Download dan hier het gewenste bestand:

Reproductie van deze route is toegestaan. Mits er ten alle tijden verwezen wordt naar deze website met de tekst '© Arno Lucas'.

Deze dag heb ik weinig foto's gemaakt, omdat het een regenachtige dag was. Klik hieronder op de gewenste foto om deze vergroot te zien.

Deze muurschildering was in Herzogenrath te bewonderen tijdens onze eerste wandeling, © Arno Lucas
Dit zagen we ook tijdens één van onze routes, © Arno Lucas

Wandeldag 2

Vanochtend was ik al rond 7 uur wakker. Ik heb lekker rustig aan opgestaan. Eerst vanuit bed wat tv gekeken en heb ik me omgekleed. Om 8 uur was ik bij de ontbijtzaal (de dezelfde ruimte als waar we gisteravond ons diner hadden). Tot ± 9.15 uur zaten we aan de ontbijttafel. Ik had yoghurt met fruit en haver en nog 2 croissantjes gegeten. Het zou een behoorlijk regenachtige dag worden, dus besloot ik om de wandeling van vandaag maar niet te gaan maken. Achteraf gezien een verstandige keuze, want het was ècht regenachtig. Plus de wandeling scheen helemaal niet mooi geweest te zijn.
Na het ontbijt ben ik eerst naar mijn kamer gegaan om mijn spullen (o.a. camera) te pakken. Hierna ben ik naar de receptie gegaan om te vragen of ik in de ruimte, waar scènes van Flikken Maastricht wordt opgenomen, mocht fotograferen. Gisteravond had ik bij de receptie ook al gevraagd of dat dat mocht, maar toen mocht het niet. Uiteindelijk mocht het vanochtend gelukkig wel. Ik had mijn 360° camera meegenomen en heb enkele foto’s in deze ruimte gemaakt. Hierna heb ik nog wat rondgelopen op het terrein en in het complex om wat te fotograferen.
Omdat ik mijn tandenborstel was vergeten mee te nemen, ben ik naar het naastgelegen Duitse plaatsje Hertogenrath gegaan. Bij de DM heb ik de tandenborstel gekocht. Vervolgens ben ik naar Kaufland gegaan om wat te drinken (Cola Zero) en te eten (een pizzabroodje en een hotdog; eten viel tegen) te kopen. Vervolgens ben ik terug gegaan naar het hotel en ben ik direct naar mijn kamer gegaan. Op mijn kamer heb ik tot ± 15 uur gerust. Hierna ben ik nog een rondje op het terrein gaan maken. Bij de kleine abdijwinkel had ik nog even gekeken. Alleen viel mij dit wat tegen. Je kon er de lokale biertjes van de abdij kopen, of een t-shirt met leuke graphics of een nootjes dispenser met het logo van de abdij. Maar voor mij zat er niet veel boeiends tussen. Het had me wel leuk geleken als er een €0,05 muntje uit een machine te koop was, waarbij het logo verwerkt was. Maar helaas hadden ze dit niet. Hierna ben ik gaan kijken waar de brouwerij en proeflokaal zat, maar hier ben ik niet naar binnen gegaan. Vervolgens ben ik naar De Kanunnik gegaan om een biertje en een kersen met amandelvlaai te nuttigen. Was beiden erg lekker, vooral de vlaai! Hierna had ik nog wat rondgewandeld.
Toen de groep wandelaars terug kwamen ben ik met de reisleider en een andere groepsgenoot naar de proeflokaal van Brouwerij Rolduc gegaan. Hier hebben we een biertje genuttigd. Het was er erg gezellig. Ik heb ook nog wat foto’s gemaakt van de brouwerij. Na de proeverij ben ik de beeldentuin in geweest om wat te fotograferen.
Bij het avondeten kregen we vooraf een spinaziesoep. Dit vond ik persoonlijk wat tegenvallen. Gisteren hadden we bij de soep ook nog broodjes met boter gekregen. In eerste instantie zouden we dit vandaag niet krijgen, maar uiteindelijk hebben we dit toch nog gekregen. Als hoofdgerecht had ik een flinke hamburger met frietjes (erg lekker!) en een pana cotta als dessert. Het eten was erg goed en lekker allemaal! Alleen de bediening viel me wat tegen…
Na het avondeten konden we met een groepje nog de 'boerenkelder' in, waar scènes van Flikken Maastricht zijn opgenomen. Gelukkig mochten we even een kijkje nemen. Hierna zijn we met een klein groepje van 7 in een andere kelder, 'De Verloren Zoon', in gegaan om wat te gaan drinken. Het was echt heel erg mooi ingericht!

Deze route heb ik zelf niet bewandeld. Onderstaande plattegrond is aangemaakt aan de hand van de knooppuntenroute zoals Aktiva Tours deze heeft aangemaakt.
Wil jij deze route ook wandelen? Download dan hier het gewenste bestand:

Het was een behoorlijk regenachtige dag. Daarom had ik besloten om niet mee te gaan met de wandeling. Ik heb tijdens deze dag een aantal foto's gemaakt in en rondom het verblijf. Klik hieronder op de gewenste foto om deze vergroot te zien.

Het was de hele dag best wel regenachtig, © Buienradar
Uitzicht vanuit mijn slaapkamer bij Abdij Rolduc, © Arno Lucas

Wandeldag 3

Om ± 7 uur ben ik opgestaan, ± 8 uur zat ik aan het ontbijt en om ± 9.30 uur vertrokken we vanuit hotel/abdij Rolduc voor de wandeling. Het zou vandaag droog blijven gelukkig. We hadden een wandeling van ± 18km. Onderweg kwamen we langs een oude burcht (Burg Wilhelmstein), waar we een kop koffie hebben genuttigd. De uitspanning hier zou eigenlijk om 12 uur open gaan, maar we mochten er al (om 11.30 uur) gaan zitten. We zaten lekker buiten en op de achtergrond hoorden we nog een roofvogel.
Na een korte stop zijn we verder gegaan. Bij een leuke uitspanning (Teuterhof Hütt'n; met aan de overkant van de weg een manege) hebben we geluncht. Ik had een Mexikoschnitzel en een ½ liter weizenbier. De Mexikoschnitzel zou pittig moeten zijn, maar dat vond ik zwaar tegenvallen. De uitspanning was versierd met slingers en dergelijken voor de Oktoberfest. Het was er erg gezellig ingericht.
Na de wandeling moesten we nog een klein stukje de dezelfde route terug nemen, om zo bij knooppunt 38 linksaf te slaan naar knooppunt 75. Rond 16 uur waren we weer terug bij ons verblijf. Ik had eerst even gedoucht en hierna van 17 tot ± 18.15 uur een potje pesten (kaarten) gespeeld. Na de spelletjes zijn we naar het restaurant gegaan. Vooraf kregen we champignonsoep, wat lekker was. Ik had als hoofdgerecht de kipsaté en als toetje een kaasplankje. Omdat een van de reisgenoten jarig was (72 werd), kregen we allemaal op haar kosten een drankje. Na het avondeten (± 20.30 uur) zijn we met een aantal van onze groep wederom naar 'De Verloren Zoon' gegaan om nog wat te drinken. Het was hier nu wel drukker (bomvol) dan de vorige keer dat we hier zaten. Maar het was er hierdoor juist wel gezelliger. Tijdens ons verblijf was er ook een groep brandweerlieden en verpleegsters uit een Belgisch plaatsje. Zij zaten tegelijkertijd met ons in het restaurant en in 'De Verloren Zoon'. Ik heb nog met één van de Belgen gekletst over o.a. het verblijf en wat we leuk vonden aan elkaars land. Andere gasten die hier zaten waren geïnteresseerd in mijn 360° camera. Ze wisten niet wat het apparaatje deed en stonden vol bewondering te kijken. Dus ik had het kort even uitgelegd.
Rond 22.30 uur ben ik maar naar mijn kamer gegaan om dit verslagje uit te schrijven. En ik heb ook maar gelijk mijn reistas grotendeels ingepakt voor ons vertrek van morgen. Want we moesten al vroeg uitchecken en, na de wandeling, weer vertrekken richting huis.

Klik hieronder op de gewenste foto om deze vergroot te zien.

Tijdens deze mooie wandeltocht kwamen we verschillende soorten paden tegen, © Arno Lucas
Tijdens deze mooie wandeltocht kwamen we ook mooie natuur tegen, © Arno Lucas
Deze pompkunst van de Furth-mijn kwamen we tegen tijdens onze route, © Arno Lucas
Burg Wilhelmstein waar we een tussenstop hadden, © Arno Lucas
Rivier Worm had verschillende mooie plekjes, © Arno Lucas

Wandeldag 4

Vanochtend was ik al om 6.30 uur klaarwakker! Ik heb maar rustig aan opgestaan en wat tv gekeken. Ik heb nog de laatste dingetjes ingepakt. Om 7.45 uur had ik me uitgecheckt in het hotel. Mijn reistas had ik al in de bagageruimte van het hotel gezet, zodat ik om 8 uur aan het ontbijt kon. Tegen 9.30 uur mocht ik mijn spullen alvast in de auto van een reisgenoot kwijt. Wel net zo handig, zodat we gelijk na de wandeling konden vertrekken.
Sommige medereizigers gingen al naar huis, omdat de wandelingen toch iets te veel waren. En omdat ze ook lekker bijtijds thuis wilden zijn. Dus daar hebben we gelijk afscheid van genomen.
Om 9.30 uur vertrokken we voor onze laatste wandeling. We namen het geasfalteerde pad naast het complex en liepen noordelijker. De eerste gedeelte van de route viel wat tegen. We liepen op een bepaald punt eigenlijk zelfs verkeerd. Maar, dankzij dat we op knooppunten liepen (en omdat iemand een hele handige app daarvoor had), konden we toch snel weer de draad oppakken en verder gaan wandelen. In het Limburgse Rimburg hebben we een tussenstop / lunch gehad. We zaten bij D'r Eck. Ik had hier een luxe broodje zalm genomen. Omdat ik een goede eter ben keken sommige reizigers op dat ik maar weinig geluncht had. Maar ik had er eigenlijk ook niet echt veel behoefte aan om meer te eten. Bij de lunch had ik een 'Heuvelke' (biertje) gedronken. Dit biertje smaakte me goed! Net als het broodje overigens. Bij deze uitspanning had ik nog een bierpakketje van de abdijbier Rolduc gekocht voor om mee te nemen naar huis.
Na de lunch zijn we verder gaan wandelen terug richting het hotel. Dit was het mooiste gedeelte van de hele route. Onderweg kwamen we nog 4 koeien en een kalf tegen, waarlangs we moesten lopen. In de rivier Worm zagen we ook verschillende plekken waar bevers gezeten hebben. Er lagen hier heel veel takken en bomen bij elkaar. Het was wel erg grappig en mooi om te zien. Onderweg hadden we ook wat miezer / regen, waardoor sommige paden best wel glibberig waren.
Uiteindelijk kwamen we rond 14.45 uur weer terug bij het hotel. Ik moest onwijs nodig naar de wc, dus heb ik dat maar eerst even gedaan. Hierna hebben we als groep afscheid van elkaar genomen. Na het afscheid zijn we rond 15.15 uur weer richting huis gegaan. Ik was weer rond 17.15 uur thuis afgezet door de reisgenoot.

Tijdens onze wandeling kwamen we langs Slot Rimburg, © Arno Lucas
Toen we Rimburg binnen liepen kwamen we dit bord tegen, © Arno Lucas
Rivier Worm had verschillende mooie plekjes, © Arno Lucas
Tijdens de laatste wandeling kwamen we ook mooie stukjes natuur tegen, © Arno Lucas

360° panorama foto's

Tijdens mijn verblijf bij Abdij Rolduc heb ik verschillende 360° panorama foto's gemaakt. Bekijk hieronder de gemaakte foto's van de verschillende ruimtes.

Mijn ervaringen

Ik heb wederom een heerlijke wandelvakantie gehad, dankzij de organisatie van Aktiva Tours. De groep van 16 personen was ook groot genoeg. Het had voor mij niet groter hoeven zijn.
De wandeltochten waren afwisselend genoeg. De eerste wandeling ging met name door bebouwd gebied. Tijdens de tweede wandeldag werd er veel regen voorspeld. Daarom had ik deze dag lekker vrij genomen. Toen we de derde en vierde wandeldagen hadden, kwamen we door meer natuurlijk gebied. Persoonlijk vond ik dat veel leuker om te zien.
De wandelroutes waren aan de hand van knooppunten. Erg fijn, want zo kon je niet gemakkelijk verdwalen. Maar... Je moet dan wel goed opletten.