Blog: Wandelvakantie Noord Tsjechië 2019

Blog | Wandelvakantie Reuzengebergte, © Arno Lucas

Waarom deze blog?

In het verleden ben ik regelmatig op vakantie geweest in Tsjechië, Slowakije en Polen. Dit valt terug te lezen in mijn eerder geschreven blog. In die eerder geschreven blog zijn mijn eerdere ervaringen terug te lezen. Een aantal foto's, van mijn eerdere vakantie in het reuzengebergte, zijn onder aan deze pagina terug te vinden.
In september 2019 heb ik voor het eerst een singlereis / wandelvakantie gedaan in noord Tsjechië. De reis heb ik geboekt via Kras.nl. Om mijn ervaringen met anderen te delen, heb ik deze blog geschreven.

Handige tips voor een eventuele wandelvakantie

Voorafgaand aan mijn vakantie heb ik ruim een maand getraind. Gelukkig is er een mooi park in mijn omgeving. Ik heb dagelijks rondom de plas gewandeld (ruim 2km per ronde). Ik heb mijn wandelschoenen gedragen, zodat ik deze goed kon inlopen. Daarnaast heb ik mijn fototas gedragen, zodat ik ook hiermee kon oefenen. Hierdoor belastte ik mijn rug minder tijdens het wandelen in de vakantie.
Het klinkt misschien gek, maar ik heb ook gezorgd dat ik noodvoorzieningen heb meegenomen tijdens de vakantie. Denk hierbij aan pleisters, een schaartje (voor de pleisters), een klein zakmesje, een hoofdlamp en een rol toiletpapier. Deze voorzieningen zijn altijd handig voor als je onderweg bent en er zijn geen voorzieningen tijdens de wandelingen.

Ervaringen met een singlereis / Kras.nl

Deze vakantie was mijn eerste ervaringen met betrekking tot een singlereis. Daarnaast was dit ook één van mijn vakanties dat ik helemaal alleen gedaan heb. Ik bedoel hiermee dat ik deze vakantie gedaan heb zonder mensen die ik goed ken. Dit maakte mij wel erg onzeker, maar ik heb het tòch gedaan.
Ik heb mijn reis, zoals eerder gemeld, geboekt bij Kras. De informatie (en met name de foto's) op hun website sprak mij wel aan. Er waren meerdere reizen die mij ook aanspraken, maar dit gebied kende ik nog van vroeger. En voor de eerste singlereis wilde ik toch een beetje zekerheid hebben.
Toen de reispapieren bij mij in mijn postvak binnen kwamen, waren een aantal dingen voor mij toch onzeker/onduidelijk. Zo gingen we met de trein/ICE (Intercity Express) naar Tsjechië. Er zaten treintickets bij de reispapieren en het was mij niet helemaal helder hoe dat dit werkte. Daarom had ik contact gezocht met Kras. Zij konden mij geruststellen en legden me goed uit hoe het werkte.

Over de reis

Op vrijdag 13 september vertrokken we per trein naar de Duitse stad Zittau (bij het drielandenpunt van Duitsland, Polen en Tsjechië). Iedereen vertrok vanuit zijn/haar dichtstbijzijnde treinstation. Men kon ook direct opstappen met de ICE. Ik vertrok dus eerst vanuit Den Bosch met een gewone trein en stapte over op de ICE. In de ICE had ik een vaste zitplaats, dat gereserveerd was door Kras. In Zittau aangekomen werden we opgehaald door een transferbusje om naar ons hotel te gaan. De heen- en terugreis duurde behoorlijk lang en was echt een dagtaak. De groep bestond uit 10 vrouwen en 3 mannen (inclusief ikzelf). Ik was de jongste binnen de groep, daarna kwam een dame van 39 en daarna de 'wat oudere' mensen (49+).
Tijdens de vakantie verbleven we in hotel Pod Zvičinou (dat zoveel betekent als 'aan de voet van Zvičina'; Zvičina is een berg), gelegen in Dolní Brusnice. Het hotel is inderdaad zoals in de omschrijving stond, sober en het eten was goed.
Vanuit het hotel vertrokken we naar verschillende wandelroutes. Soms direct vanuit het hotel, soms vanuit een nabijgelegen plaats. We hadden in totaal 5 wandeldagen en een rustdag (5e dag). De wandelingen waren verschillend qua afstand. De ene dag hadden we een wandeling van ongeveer 15km, een andere dag weer een wandeling van 20km. De wandelingen waren erg mooi en per wandeling zat er voldoende variatie in landschappen. De ene keer wandelden we door de bossen, een andere keer door weilanden en weer een andere keer door een dorp of stad.
Tijdens één van de wandelingen kwamen we langs een mooie, sprookjesachtige stuwdam (Přehrada Les Království; letterlijk vertaald: dam bos koninkrijk).
Tijdens onze vakantie zaten er 2x (na elkaar) ook klassen. Rondom het hotel zat ook een stuk bos waar kinderen spelenderwijs konden leren. Middels bordjes konden ze leren welke paddenstoelen giftig waren en welke niet. Ze namen de paddenstoelen mee uit het bos en gaven dit aan de kok van het hotel. Hij keek als laatste welke paddenstoelen giftig waren en welke niet. Als dat gedaan was, kon hij er recepten mee maken. De eigenaar van het hotel vertelde ons ook dat men nooit zonder lege handen uit de bossen komen. Ze nemen altijd wel wat mee aan eten, hout of wat dan ook.
Tijdens de laatste wandeldag wandelden we door het Česka Raj (Tsjechisch Paradijs) / Mála Skály (kleine rotsen). Een route waarvan ik dacht dat ik die zou kennen. Achteraf gezien niet dus. We maakten verschillende lussen en kwamen langs verschillende prachtige flinke rotsen. Een van de rotsen vond ik op een etende kamelenhoofd lijken. Aan het einde van de route hebben we een lekkere (grote) glas bier op.

Filmpjes en foto's

Onderstaande filmpje en foto's zijn gemaakt tijdens de wandelvakantie in 2019. Dubbelklik op de video om deze fullscreen te bekijken.
Klik hieronder op de gewenste foto om deze vergroot te zien.
Bekijk meer van mijn foto's op mijn Flickr-pagina.
Om de privacy te waarborgen zal ik geen beelden plaatsen op deze website en mijn social media kanalen waar medereizigers op staan.

Downloadpagina beelden voor medereizigers

Voor de medereizigers is er een downloadpagina aangemaakt. Deze downloadpagina blijft tot maximaal 2 maanden na de vakantie actief!* Je wordt middels onderstaande knop doorverwezen naar de login-pagina.

* Let op!: het is niet/nooit de bedoeling om mijn foto's te verkopen, maar wel om ze met jullie te delen. Gelieve toch mijn auteursrechten te respecteren...

Uitzichttoren op Zvičina, © Arno Lucas
Bewegwijzering tijdens de wandeltochten, © Arno Lucas
Een paddenstoel midden in het bos, © Arno Lucas
Mooi stukje natuur, © Arno Lucas
Kabouter in het bos die waakt over het water en de dieren die er in/van leven, © Arno Lucas
Stuwdam / Přehrada Les Království, © Arno Lucas
Bij dit huis wordt het regenwater opgevangen en gebruikt om de planten water te geven, © Arno Lucas