Blogs | Narrowcasting, © Arno Lucas

Narrowcasting

Categorie: overig

Waarom deze blog?

Tijdens mijn eerste stage van SintLucas kwam ik terecht bij Qbix (tegenwoordig Zeta Display). Zij ontwikkelden narrowcasting schermen en content voor andere bedrijven. Denk hierbij aan de Plus-supermarkten, Shoeby Fashion, KPN en Amsterdam RAI. De schermen zijn hierbij bedoeld om bijvoorbeeld het aankoopgedrag van de klant, bij een winkel, te beïnvloeden. Of in het geval van Amsterdam RAI het publiek de weg te bewijzeren.
Middels deze blog wil ik mijn kennis graag delen met anderen. En hierbij wil ik laten zien wat ik zoal kan op dit gebied.

Wat houdt narrowcasting in?

Narrowcasting is een term dat vaak gebruikt wordt in de mediawereld. Bij narrowcasting zendt je een specifieke boodschap uit naar een specifieke doelgroep om je doel te bereiken bij dat geselecteerde doelgroep.
Zo zijn RTL 7 en RTL Z voorbeelden van narrowcasting zenders. RTL 7 is, zoals er gezegd wordt in hun eigen reclames, 'meer voor mannen. Denk hierbij aan programma's zoals 'Voetbal Inside', 'Vis TV' en 'The A-Team'. Bij RTL Z zie je duidelijk dat zij zich richten op de zakenwereld. Denk hierbij aan programma's als 'RTL Z Voorbeurs' en 'Wekelijks Gesprek Met De Minister Van Financiën'.
Broadcasting is het tegenovergestelde van narrowcasting. Hierbij zendt je een boodschap uit voor een zo breed mogelijk publiek of doelgroep om je doel te bereiken.
Hoewel sommige zenders, zoals SBS6, zich profileren als zender voor jongvolwassen mannen zie je dat zij zich meer richten op een breder publiek. Programma's op deze zender zijn niet bepaald toe te kennen tot een vast gekaderd doelgroep, zoals alleen maar mannen. Een bredere doelgroep wordt aangesproken om de programma's te kijken.

Voorbeelden

Onderstaande filmpjes heb ik als voorbeeld gemaakt.
Dubbelklik op de video om de showreel fullscreen te bekijken.

Waar kom je tegenwoordig narrowcasting tegen en waarvoor kan je het gebruiken?

De huidige maatschappij kan haast niet meer zonder narrowcasting. Naast de folder, flyers en advertenties in kranten zie je dat er steeds meer schermen in de winkels hangen. Hiermee beoogt de winkelier dat het laatste beslismoment (in de winkel) beïnvloed wordt. Bij bedrijven zie je de narrowcasting schermen ook steeds vaker terug. Zo kunnen werkgevers hun personeel beter informeren over de laatste ontwikkelingen in het bedrijf. Als werkgever hoef je niet per se een nieuwsbrief te verzenden naar je personeel. Want, je weet namelijk niet altijd of dat het personeel de nieuwsbrieven leest. Als je een narrowcasting scherm in je zaak hebt hangen, kan je direct zien of het personeel ook daadwerkelijk kijkt.

 

Fotografie tips

Festivals

Reizen

Steden fotografie

Nieuws

Overig