Blog: Narrowcasting

Blog | Narrowcasting, © Arno Lucas

Wat houdt 'narrowcasting' / 'digital signage' in?

Iedereen kent de slogan van RTL7 wel: 'RTL7, meer voor mannen'. RTL7 is echt gericht op de 'stoere' mannen, die houden van actie. Narrowcasting / digital signage is niks meer dan het uitzenden van content (inhoud) aan een zo specifiek mogelijke doelgroep op een zo specifiek mogelijke locatie op een zo specifiek mogelijk moment. Dit ten opzichte van broadcasting, waarbij de content op een zo breed mogelijke doelgroep gericht is en wat op zo veel mogelijk plekken te bereiken is.
Tegenwoordig zien we op steeds meer plekken (instore) grote schermen, waarop geanimeerde reclame voorbij komt. Voorbeelden hiervan zijn: Plus Supermarkt, Shoeby en Tommies. Hierdoor is de papieren folder niet meer nodig en worden de klanten steeds innovatiever de winkel in getrokken. Andere voorbeelden zijn: bewegwijzering, verwelkoming van bezoekers en informatie verschaffing. De content wordt steeds moderner, effectiever en verleidelijker gepresenteerd dan dat dit voorheen gedaan werd. De beelden worden, samen met tekst, dynamisch in beeld gebracht.

Wat maakt dit interessant voor mij?

Tijdens mijn stage bij Qbix (dat later over is gegaan naar QYN), kwam ik voor het eerst in aanraking met narrowcasting. Een mooie vorm van reclame maken op een moderne manier. Producten worden op een interessante manier gepresenteerd en kan op alle wensen van de afnemer / doelgroep aangepast worden. Het is daarnaast snel te bewerken en altijd actueel, dit ten opzichte van de traditionele media (zoals kranten en folders). Voor mij maakt het interessant om mijn gemaakte foto's op een leukere en interessantere manier te presenteren.

Voorbeeldfilmpje

Om een voorbeeld te laten zien, heb ik een proefje gemaakt. Zie hieronder een voorbeeld dat ik speciaal voor deze blog gemaakt heb. Ik heb een fictieve opdracht gemaakt voor Bever. Deze winkel is gericht op buiten sport, zoals wintersport en wandelen.